4 apr. 2013

Potensgivarna

Karin Brunk Holmqvist Systrarna Svensson har båda passerat 70-årsstrecket och lever stillsamt och ganska förnöjt sina liv i föräldrahemmet i Borrby. När byrådirektör Alvar Klemens köper sommarhus intill blir det liv i luckan. Nya klänningar inköps i Simrishamn och de glömmer till och med bort att deras bror vill få in dem på hemmet för att ha huset som sommarstuga. En dag får de se Molins hankatt mer eller mindre kasta sig över Erlandssons honkatt Majsan efter att ha ätit bland Alvars blommor. Då får de en strålande idé om hur de ska få pengar till att installera bekvämligheter. De startar en firma i potensökande medel, och när de satt in den första annonsen i tidningen blir inget sig likt för Tilda och Elida.

Mitt betyg: *** Blev påmind om denna i som låg i bokhyllan, efter att ha blivit inköpt på loppis, när jag hörde författaren medverka i slutet av Lundströms bokradio för ett tag sedan. Blev nyfiken och började läsa denna söta och stundom fnissiga boken och inte så mycket mer...
Jag har tidigare lyssnat på en novell av henne Skogsnäva som jag tyckte om och har ytterligare en pocket liggandes här hemma...
Nu ska det bli film av Potensgivarna och en till... det kan nog bli skoj :)

2 kommentarer:

  1. Potensgivaren tyckte jag var superkul, jaså ska det blir film,,va kul
    Mia

    SvaraRadera
  2. De berättade om film på bokradion :)

    SvaraRadera