4 apr. 2013

Novell nr 5

Nätcirkeln fortsätter diskussionen om novellerna i Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank som också är ett inlägg i Novellvåg 2013.

Författaren Nathan Englander kan du läsa om HÄR och se i en intervju HÄR.

Novell nr 5 med titeln Allt jag vet om släkten på min mors sida är indelad i 63 numrerade stycken, varför den är indelad på det viset undrar några i nätcirkeln. Kanske för att han "zappar" sig igenom livet och visar upp de fragment som hittas om släkthistorian. Har tänkt på detta och googlade på 63+judendom och hittade detta : 145 - 63 f Kr existerar en självständig judisk stat, 63 f Kr erövras den av romarna ledda av Pompejus 
Jag blir förvånad över vilka tankar och trådar dessa noveller väcker... :)

Novellen handlar om sökandet efter sin identitet, historia och släktskap. Olika delar upptäcks ur andra människors berättelser och det är svårt att få dem att passa in i en sammanhängande sann livslinje.

En del av mina inlägg i nätcirkeln:
mamma berättade saker från kriget i pusselbitar som jag aldrig fick ihop...Kan känna igen mig själv i denna berättelse - lika rörig och osammanhängande som min mors berättelser- hela tiden ett nystande i vad som är sant och inte sant - inga svar för de som kan svara är döda och hade de levt hade frågorna inte ställts pga av rädsla för svaren... En känslofylld novell...

Vad minns vi själva egentligen? Vad för vi vidare? Ett sökande efter svar där den/de som kan ge de sanna svaren inte finns i livet. Frågor som ångras att de inte ställdes i tid... men hade de frågorna ställts? och hade svaren varit sanna? Frågor som var svåra att svara på när den/de helst ville glömma...

4 kommentarer:

  1. Tack Gittan dina tankar och reflektioner har verkligen fått mig att fundera på den här novellen. Det är det bästa med vår novellcirkel tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Det är väldans intressant att se vad vi får ut av dessa noveller och utan allas hjälp hade jag inte alls fått alla dessa tankar. En mycket bra samling noveller som kan diskuteras länge.

    SvaraRadera
  3. Ja den novellen fick en att tänka efter, fint delat där Gittan
    Mia

    SvaraRadera
  4. Visst gjorde den Mia :) Tack!

    SvaraRadera