14 apr. 2013

Jag ringer mina bröder

Jonas Hassen Khemeri
I Jag ringer mina bröder, Jonas Hassen Khemiris efterlängtade nya bok, får vi följa Amor under ett dygn. Romanen bygger på många olika sinnesstämningar och har man väl börjat läsa är den väldigt svårt att sluta.En bil har exploderat i Stockholm. Amor irrar runt i en polisfylld, paranoid stad på jakt efter en reservdel till en borrmaskin. I framfickan har han en telefon, i bakfickan en kniv. Han ska svara när Shavi ringer, han ska sluta stalka Valeria. Framför allt ska han bete sig maximalt normalt. Under 24 intensiva timmar befinner vi oss i Amors huvud där gränserna mellan brottsling och brottsoffer, kärlek och kemi, paranoia och verklighet, blir allt suddigare.

Mitt betyg: **** Först försökte jag lyssna till denna berättelse men klarade inte av att lyssna på Jonas bror Hamadi Khemeri som läser. Det är ett sådant uppskruvat tempo i läsningen och jag hann inte med att höra vad han sa. Jag blev riktigt stressad.
När jag nu läst den tunna boken kan jag ändå känna tempot... Det händer snabba saker. Det är snabba dialoger. Allt händer under ett dygn så visst kan jag förstå att det då måste berättas i en rasande fart. Jag är tvungen att ta pauser när jag läser och andas :)
Författaren Är bra på att skriva så att det känns och att jag kan känna in karaktärerna som får andra namn av mig eftersom jag tänker mycket på mina ungdomar i skolan när jag läser...
Tyvärr missade jag teaterföreställningen med samma namn som boken när den gick upp på vår stadsteater efter påsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar