6 jan. 2013

Eldvittnet

Joona Linna är kriminalkommissarie vid Rikskriminalpolisen med en övermänsklig känsla för detaljer.
När en flicka rapporteras mördad på Birgittagården, en sluten anstalt för unga kvinnor med destruktivt beteende, blir Joona kallad dit. Han ser på den döda flickan i sängen. Han försöker skärpa blicken. Det är något märkligt med flickan. Det är svårt att koncentrera sig i ett rum nerstänkt av blod. Han lutar sig närmare, känner den söta doften från henne. Och plötsligt förstår Joona vad det är han ser.
När Joona Linna börjar söka efter svar sätts förödande krafter i våldsam rörelse. Sanningen är en älv som störtar ner i en sjö av eld.

Mitt betyg: ***** Härligt med en deckare som är svår att lägga ifrån sig. Den har följt med överallt i lägenheten här hemma, blev lite våt i badkaret och fick hänga på elementet i köket ett tag för att torka snabbt :-)
Om jag nu ska säga något som jag inte tyckte var så bra så var det slutet som var som en actionfilm och ganska så klyschig i sina typiska svenskdeckardrag. Sedan, inte för att skryta fick jag en känsla för en mördare rätt tidigt som visade sig stämma, så för mig blev den lite förutsägbar men ändå rafflande...jag hade ju också kunnat haft helt fel...Ser fram emot Sandmannen i pocketutgåva :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar