19 jan. 2012

Black Bazar

Alain Mabanckou
Vår hjälte, en kongoles i Paris med smak för italienska skjortor och skor av märket Weston, har just dumpats av sin flickvän, nu tröstar han sig med att skriva om sitt elände. När han inte hänger i baren på Jips, tillsammans med landsmän som döljer hemlandets misär bakom en lysande fasad. De här afrikanska klädsnobbarna kallas les sapeurs, är färgstarka personligheter med fantastiska namn och deras livsöden rymmer allt stort och allt smått som hör till människans villkor.
Läs gärna Annas inlägg om denna bok på hennes blogg "och dagarna går..."


Mitt betyg: *** tyckte väl sådär om boken, ibland lockade den till skratt även om den har en viss underton. Föreställde mig hela tiden på huvudpersonen som en hallick i en amerikansk film. Konstigt det där att fastna direkt för en viss karäktärer, få en viss bild av den personen och inte kunna sudda ut den...första läsintrycket är nog så viktigt som det första intrycket av en person i det verkliga livet. Låter som jag är en dömande-person-direkt-efter-synintrycket...men så är inte fallet...utan jag menar att huvudpersonen i boken hela tiden behöll det första intrycket och ibland inte på ett positivt sätt för mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar