4 jan. 2014

Ett skådespel till massornas förnöjelse

https://www.adlibris.com/se/sok?q=kina+ber%C3%A4ttar+%3A+solskenet+i+munnen+%3A+10+noveller
Novell nr 3 i denna novellsamling Kina berättar: Solskenet i munnen

Tsering Dondrup
Kina är stort och har inte enbart kinesiska invånare. Denna författare är mongol men är uppväxt i den tibetanska kulturen och har hela sitt liv talat tibetanska. Denna novell är sedan översatt till engelska och nu till svenska.
Den handlar om en ond man som kommer till dödsriket där det diskuteras om han ska få en chans att få tillbaka livet för att leva om och leva rätt...
Sättet att skriva är starkt påverkat av traditionell tibetansk litteratur som ofta är skriven på vers och som förekommer i långa stycken i novellen.

Mitt betyg: *** Det är som att läsa en saga men jag läser så ser jag den utspelas på en scen i någon form av musikal eller operett. Intressant att läsa något så annorlunda mot vad jag brukar men det tilltalar mig bara i vissa delar. Den blir för lång och tradig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar