17 mars 2013

Det andra målet

Jonas Karlsson
Vad är det för brev som ligger innanför vindrutan på den där bilen? Varför kommer inte kompisen till den avtalade lunchen på restaurang Gondolen? Vad gör man med en alldeles tom vecka? Varför har han börjat prata så konstigt den senaste tiden? Borde han diska eller laga den där röda prydnadssaken som bara blivit liggande i hallen? Varför kan han inte släppa det där med korgstolen? Skådespelaren och dramatikern Jonas Karlssons debutbok är en samling noveller om några människor som väl är som folk är mest, samtidigt som de vid närmare granskning ter sig allt mer underliga och hamnar i allt märkligare situationer. Det andra målet skildrar hur lätt det kan vara att slira iväg när tillvarons trygga vardaglighet ibland skruvas till och plötsligt känns smått absurd.

Mitt betyg: ***** Noveller är det bästa när läslusten tryter... och att lyssna på Jonas Karlson när han läser sina egna noveller är underbart örongodis - nästan lite småkär ;) - De här novellerna kan man läsa en och en men de hör ihop på det ena eller andra viset. Restaurang Gondolen är en gemensam plats - say no more... LÄS!!! eller ännu hellre LYSSNA!!!
Tror jag läste någonstans i bloggarhavet att det kommer en film framöver...

...vilken tur att jag började med novellsurfing på Novellvåg 2013. Anna har skrivit en fin, alldeles färsk sammanfattning om novellvågens framfart... kan bara att rekommendera att surfa dit och surfa vidare...och det gör du HÄR.

2 kommentarer:

  1. Men här har jag inte varit in förut......ser att du läst Jonas Karlsson vars novell jag rekommenderade så jag vann Munro...(sorry att du inte vann!)
    Läs mer av Karlsson, han är bra!

    SvaraRadera
  2. Välkommen! ähh...jag är en ganska god förlorare :-)
    ...men visst är han bra och ännu bättre att lyssna till...

    SvaraRadera