24 feb. 2013

samarbete med fluga ...

Lydia Davis
I sin fjärde novellsamling, Samarbete med fluga, spänner Lydia Davis bågen i noveller som antar alla upptänkliga former, från sociologiska studier till kortfattade dikter. Hon berör ämnen som våra fem sinnen, fjärdeklassares brevskrivningsförmåga, vad som är god smak och tropiska oväder. Begreppet sömnlöshet ger hon en ny innebörd och hon låter oss möta Kafka när han våndas i köket. Hon funderar över hur långt man bör gå för att rädda livet på en fjärilslarv, redogör för ett samlag, åker buss, resonerar kring vad som egentligen är äktenskaplig trohet och avslöjar hemligheterna bakom ett långt och lyckligt liv. Här är inte en novell den andra lik, men i dem alla utmanar Lydia Davis vår syn på världen genom att se bortom våra fördomar mot en bisarr sanning till vår förtjusning och förvåning.

Mitt betyg: *** Nja, vill jag säga om denna och ställa frågan igen... Kan en novell vara hur kort som helst? Vad är skillnad mellan novell och dikt? Inte riktigt min uppfattning har novellerna i denna samling just det en novell i min smak ska ha...men visst läsning lite då och då även om "novellerna" är väldigt annorlunda...

Ett inlägg med ett bidrag till Novellvåg 2013 startad av Anna skriver på bloggen och dagarna går...
Ta dig dit och kika vad hon och andra bloggare skriver om just noveller :-)



1 kommentar:

  1. Håller med dig om att Davis experimenterat friskt med formen. Ibland lite för kanske men jag tyckte ändå att det fannns ngt som lockade mig med hennes texter. Kanske just att de inte var förutsägbara. Kul att novellvågen rullar på!

    SvaraRadera