24 feb. 2011

Det där som nästan kväver dig

Chimamanda Ngozi Adichie DET DÄR SOM NÄSTAN KVÄVER DIG är en känsla av utsatthet, en hemlängtan, en frustration över att aldrig bli sedd som en individ, utan som en representant för det färgrika, primitiva AFRIKA. Den unga kvinnan i titelnovellen har kommit till USA's västkust från Lagos i Nigeria, och känner ofta på kvällarna hur den där känslan nästan kväver henne. Chimamanda Ngozi Adichie slog igenom stort med sin roman om Biafrakriget, En halv gul sol. I sina noveller rör hon sig i samma miljöer och gestaltar samma konflikter med sin klara stil: kriget som slet nationen itu och krossade otaliga familjer, ungdomsbrottsligheten och fängelselivet i dagens Nigeria. Men hennes blick är minst lika skarp när det gäller vardagliga orättvisor och erfarenheter: de yngre kvinnornas självklara underordning i familjen, exiltillvarons främlingsskap och svårigheter, de koloniala fördomarna som dröjer sig kvar hos aldrig så upplysta och bildade européer och amerikaner, som gör anspråk på att förstå kontinenten bättre än alla de människor som bor där. Mitt betyg: *** Inte en genre som jag vanligtvis läser. Ett mycket bra språk och novellerna berättar om många otäcka händelser. Just att det är noveller gör att jag inte riktigt kan säga att boken är bra. Jag blir däremot mer nyfiken på att läsa Adichies andra romaner.

2 kommentarer:

  1. Jag är mycket förtjust i Adichie. Lila Hibiskus sträckläste jag och novellerna är en spännande blandning!

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt att läsa novellsamlingar. De ger bara en smak av en längre historia som jag inte får ta del av. Jag ska leta efter "Lila Hibiscus" på biblioteket och se om jag sträckläser den som du gjorde Joanna.

    SvaraRadera