11 jan. 2015

Pojken som slutade gråta

En mörk augustikväll kommer ett larm till Hagfors räddningstjänst: en villa står i brand. När journalisten Magdalena Hansson kommer till platsen har huset nästan helt brunnit ner, väggarna har rasat och svart rök pulserar från de förstörda fönstren. Dagen därpå avlider en fyrtiotreårig kvinna av skadorna hon ådrog sig i branden.
Några dagar senare brinner nästa hus. Och sedan ytterligare ett. Hagforspolisen står inför en ny, stor utmaning medan den lilla värmländska staden lever i skräck.
Magdalena Hansson dras in allt mer i jakten på seriepyromanen och till slut är hennes engagemang djupt personligt. Och mycket riskabelt.
Mitt betyg: ***** En riktigt spännande deckare och tillfälligheterna gjorde att jag läste denna under julen och när jag återvände till Eskilstuna möttes jag av brandrök i hela staden. Det hade börjat brinna i en moské i mitt bostadsområde två timmar tidigare. Spekulationer om att branden var anlagd startades i stort sett redan när släckningsarbetet pågick. Än är det inte bekräftat men det blev en uppstart till många anlagda bränder i flera moskéer i olika delar av Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar