2 jan. 2018

Long time no see

Det var länge sedan jag var inne på denna blogg och gjorde något inlägg. Mycket har hänt sedan sist och många böcker har passerat mina ögon och öron. Just det, passerat...
Jag är en läsare i nuet när jag läser. Böcker berör i läsandets stund, några stannar kvar men de flesta finns i läsupplevelsens flow och finns någonstans i minnets utkanter och kan endast plockas fram när jag påminns av dem i något annat sammanhang. Det kan vara en liknande roman, en väns berättande av sin läsupplevelse eller något i vardagens stilla värld. Jag är egentligen ingen "ordläsarminnare" snarare är mitt bildminne mycket starkare. Kan jag skapa inre bilder som berör stannar mitt läsande bättre kvar i minnesbanken. Visst skapar jag bilder hela tiden när jag läser men om det inte blir tillräckligt starkt minns jag heller inte berättelsen. Likaså när det blir svårt att få en linje som jag kan följa från början till slut...

Hoppas på ett nytt läsår som redan startat med den sista delen av den omskrivna Millennium-serien, Mannen som sökte sin skugga av David Lagercrantz, som är hoppig i så många parallella historier i olika tider men ändå fångar den mig pga. den fantastiske uppläsaren Stefan Sauk.

Just nu läser jag Binas historia av Maja Lunde. Cirka 100 sidor är lästa och jag gillar den trots att även denna har tre olika berättelser i lika många tisdperioder. Den är fin och intressant och som koloniägare otroligt viktig.

En nytankad bok från Storytel, Hej Syster av Navid Modiri, väntar i min mobil. Tips från Anna vars blogg, och dagarna går... , jag följer från facebook/instagram. Där hittar jag många fina lästips, läser hellre där än de kritiker som finns i dagens tidningar.
Haha... det blev ett litet inlägg och vem vet, kanske blir det fler framöver 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar