27 nov. 2011

Odyséen

 
Homeros Odysséen är världslitteraturens största äventyr, den skimrande dikten om kung Odyssevs långa och strapatsrika hemfärd efter trojanska krigets slut till sitt rike på ön Ithaka.
I kurslitteraturen för Litteratur i andraspråksundervisning 7,5 hp ingår det att läsa valda delar ur Odyséen. Jag gick då till biblioteket och lånade en ungdomsversion skriven av Thomas Danielsson, samt en pocket med hela Odyséen. Ganska skoj att läsa först i ungdomsversionen och sedan hitta de delarna i orginalet och inte alls så svår som jag trodde. Det är som att läsa den nordiska eller grekiska mytologin vilka jag läste med glädje under ungdomsåren.
Det jag hittills läst är Nionde sången - Polyfemos, cyklopen, den enögde; elfte sången - Dödsriket och jag fortsätter att läsa...
Vår lärare rekommenderade att läsa sjätte sången och ska läsa den också innan tisdagens seminarium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar