25 jan. 2011

Jag ska bara fixa en grej i köket

Moa Herngren
Ingrid är ensamstående mamma, hon arbetar på ett daghem och har precis avancerat till föreståndare. Ingrid dricker vin, mycket vin. Hon lyckas ganska väl med att dölja det för sig själv och sin omgivning, men hennes lilla dotter Juni är inte lika lätt att lura. På jobbet blir hon närmast mobbad av sina tidigare arbetskamrater, numera underordnade, som inte kan förstå varför just Ingrid fick tjänsten som föreståndare. Utanför jobbet försöker hon hålla ihop ett liv som hon tappar kontrollen över ju mer hon kämpar för att inte göra det. Det är tufft, vilket motiverar ännu ett glas vin. Ett gömt glas i kryddhyllan när hon steker blodpudding med bacon en vanlig tisdagkväll, och Ingrid får den flykt in i dimman som hon behöver för att orka vara den hon tror att hon måste vara, en dag till.
Mitt betyg: **** med ett minus eftersom den kändes lite långdragen och tjatig ibland. Detta hör säkert till historien eftersom kvinnans problem kan förstås men ändå inte. Tankar jag får är - Gör något åt din situation. Du har ett val! - Denna kvinna som berättelsen handlar om är helt viljelös till bekostnad av ett litet, lojalt barn som inte har ett eget val - Hur formas hon? Arv? Miljö? Allt går hand i hand...Författaren kan även om jag tycker historien är utdragen hålla mig kvar tills boken är slut för jag ville veta hur det gick till slut. Hur blev då slutet...ja, inte som jag väntat mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar