12 mars 2014

Springa med åror


https://www.adlibris.com/se/bok/springa-med-aror-9789187377228
Cilla Naumann
"Kom hit, Monika", säger Johanna, och drar ned mig på gruset. Det är tyst omkring oss, ovanligt vindstilla den här första dagen. Havet ligger som en violblå spegel nedanför gården. Inget annat än Johanna har hänt, ändå är allt förändrat. Hon ligger på rygg bredvid cykeln i det dammiga gruset med sina bleka ben och smutsiga underbyxor. Bredvid henne ligger flaskan med tjock röd hallonsaft. Allt är egentligen som vanligt. Utom detta att Johanna ligger på min gårdsplan.
Springa med åror handlar om sommargästen Johanna och bondflickan Monika och om hur deras somrar blir en lekplats med konsekvenser som sträcker sig långt fram i tiden - till deras egna barn som omedvetet framkallar sina mödrars laddade ödesdigra klasskonflikt.

Mitt betyg: *** Jag hade svårt att lyssna mig in i berättelsen. Vissa bitar var fantastiska medan vissa gick mig alldeles förbi. Tankarna gick vid några tillfällen till Stål av Silvia Avallone där två flickor med drömmer om ett vuxenliv och en resa att komma bort från livet, Elba och här är det två flickor med sina drömmar om framtiden och resan till Paris.
En resa i tiden med hjälp av språket gör författaren fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar