21 feb. 2014

Mästaren och Margerita

https://www.adlibris.com/se/bok/mastaren-och-margarita-9789113023120
Michail Bulgakov
Äntligen har jag lyssnat klart på denna bok och jag har ju faktiskt också läst en första fjärdedel...
Det är 1930-tal i Moskva när en mystisk främling dyker upp. I hans sällskap finns en naken kvinna, en man i jockeymössa och en cigarrökande jättelik svart katt. Märkliga saker börjar hända. Det är som om djävulen själv kommit till Moskva för att skapa oro och panik bland litteratörer, pampar och svartabörshajar. Saken blir ännu mer intrikat när främlingen börjar berätta om ett möte mellan romaren Pontius Pilatus och en ung upprorsman som gripits i Jerusalem och som översteprästerna vill se avrättad.
Mitt betyg: ** Den här var jättejobbig att läsa, hade svårt att förstå den. Läste den i Bokcirkeln men fick inte ut något av vad de andra berättade. Började lyssna istället men hade svårt för uppläsaren trots att det var Tomas Bolme som jag brukar gilla. Det som gjorde att jag lyssnade färdigt var att jag blev nyfiken hur teaterföreställningen som vi såg på Dramaten gestaltades i boken och faktiskt,.. lyssnade jag på den sista delen med ett igenkännande leende

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar