22 apr. 2013

Saknade

Merethe Lindström
Ida är ensamstående mor till Julie och barnpsykolog, till henne kommer föräldrar för att få hjälp med att förstå sina barn, ibland bara för att få dem att överhuvudtaget tala. Men Ida känner sig alltmer pressad och hjälplös, hur ska hon kunna hjälpa andra när hon inte når fram till sin egen dotter. Hon vet inte ens var hon är. Eller vad hon gör, och hon vågar inte fråga.
Mitt betyg: ***** En oerhört berörande, berättande text som många gånger tar andan ur en och drabbar en med slag i magen. Jag hade svårt i början med språket - korta meningar - men kom in i det fort och det var mycket språkets form som gjorde den så insugande för jag sögs verkligen med och in i berättandet. Så oerhört svårt att hjälpa andra i sitt yrke. Så omöjligt att hjälpa sitt eget barn när de känslomässiga banden sätter stopp för närmandet. Vet att jag läst en liknande berättelse för många år sedan men minns inte vare sig författare eller titel...

6 kommentarer:

  1. En bok som var nästan sårig att läsa. Den berörde mig mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sårig...passar verkligen till denna bok. Den känns!

      Radera
  2. Den vill jag läsa absolut.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade tur att hitta den i kortidslånehyllan på vårat fina bibliotek :-)

      Radera
  3. Hej,

    jag hör av mig från Bonnier Pockets redaktion eftersom vi har lagt in citat från din blogg i inlagan till pocketupplagan av Josefine Sundströms Boel & Oscar. I vanliga fall brukar vi lyfta fram citat från tidningar och magasin men vi och Josefine var så överväldigade av det fina mottagandet hennes bok fått bland bloggare så vi valde att lyfta fram dessa citat istället. Vi bifogade förstås adress till din blogg så att de som blir nyfikna på att läsa mer kan gå in och kika. Om du vill så skickar jag gärna en bok så att du kan se hur det blev, skicka gärna din postadress! Jag ska också hälsa så mycket från Josefine som blev väldigt glad över att du skrev så fint om boken!

    Allt gott,

    Åsa

    Asa.lindstrom@bonnierforlagen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt!!! Tack :-) hälsa tillbaka! Mejl är på väg...

      Radera