6 apr. 2013

Novell nr 6

Nathan Englander
Sommarlägret Solnedgången heter den sjätte  novellen i novellsamlingen.
En novell med humor, minnen, allvar, moral...ja, det mesta lyckas Englander få med även i denna 30-sidiga novell.

Många i nätcirkeln tycker om novellen och många av oss fnissar till det gamla parets trätande...

Anna skriver:
jag gillade de gaggiga åldringarna väldigt mycket. där har han fångat samtalet mycket väl, ständiga småfniss!  

men vi berörs också av allvaret...

Henrik skriver:
Jag tycker som flera att denna novellen var en av de som fastnade ordentligt. Det är intressant att fundera på olika delar i berättelsen. Dels handlar det ju mycket om minnen och hur de både påverkar och lurar oss. Hur mycket kan man lita på sina minnen efter många år?
Vem får egentligen döma andra människor? Och vilka straff kan man då utmäta? Det blir väldigt tydligt i novellen varför de som själva är berörda, inte är lämpliga att döma någon. Hämnd är en stark drivkraft som är svår att hantera.

Erika skriver några citat som dröjer sig kvar i tanken...
Novellen sitter kvar och är svår att släppa efter att jag har läst färdigt. Det finns mycket att fundera på här...  människan likafullt är en mördare? Skyldig är betraktaren...”“Att vrida bort huvudet är detsamma som att vrida om kniven...Att någon som aldrig har krökt ett hårstrå på en..
Nästa novell att diskutera och skriva om blir Läsaren...

6 kommentarer:

  1. Ja den var riktigt bra, jag läste ut den igår och skrev i dokumentet, typiskt mig vara ute i sista stund. Ska skriva om denna idag
    Mia

    SvaraRadera
  2. Ska bli skoj att läsa ditt inlägg :-)

    SvaraRadera
  3. allavar och humor är verkligen två ord som passar bra. Jag gillar den mer efter att ha läst allas tankar om den. Bra betyg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behållningen av läsandet får högsta betyg tack vare alla deltagare i nätcirkeln :-)

      Radera
  4. Han är fantastisk att få med så mycket på så få sidor. Det här vill jag göra om på något sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Erika det ger mycket att skriva om det på detta sätt :)

      Radera