3 mars 2013

Novellvåg 2013 - Lära sig, Cilla Naumann


Allt mer koncentrerat sökte han efter frågorna som till slut skulle kunna avslöja hennes dumhet och få henne att generas. Han tänkte att om han bara fick henne att sänka blicken en enda gång, skämmas det allra minsta, eller åtminstone att för ett ögonblick svaja på rösten och leta i minnet efter något att dra till med. Då skulle han låta henne vara.

Mitt betyg:***** Denna lyssnade jag på när jag vaknade i morse 5.30. Brukar somna om efter fem minuter men inte denna gång. Författaren höll mig vaken med sin uppläsning av en novell som handlar om en lärar-elev-relation sett ur en trött lärares perspektiv...där bristen av kommunikation och elevintresse saknas... måtte jag inte komma dit...

Ett bidrag till   Novellvåg 2013

2 kommentarer:

  1. En verkligt bra novell, särskilt om man är lärare. Den hänger kvar i mitt minne långt efteråt!

    SvaraRadera
  2. Det gäller att inte missbruka sin makt som lärare - den berörde verkligen...

    SvaraRadera