10 jan. 2013

Ett arabiskt vemod

Ett arabiskt vemodAbdellah Taia
Tolvårige Abdellah från Salé funderar över sitt liv.
Efter att ha undkommit en gruppvåldtäkt vet han att
han är stämplad som den feminine pojken. Som den
vackra Leïla. En slav. Han börjar ett febrigt sökande
efter att återfinna sig själv, i sig själv, i andra och i andra städer. Han drömmer om att skapa ett annat liv, om att filma: »Jag var inte mig själv längre. Jag måste hitta mig själv. Och för att göra det lät jag mig gå vilse på Kairos gator. Jag anade inte att det skulle bli värre.»


Mitt betyg: **** Först gillade jag den inte alls men efter att ha kämpat mig igenom en bit kunde jag inte sluta läsa de få sidorna i denna bok. Det var en oerhört fascinerande och annorlunda berättelse - obehaglig och passionerad på samma gång...annorlunda läsning är mina slutord.

2 kommentarer:

  1. Så mysigt att läsa dina tankar om boken. Jag gillade mycket. I februari kommer han till Stockholm och på lördag kommer en intervju i Lundströms bokradio.

    SvaraRadera
  2. såg att du läst den och bloggat på adlibris sida, hade missat det inlägget :-)
    Ska hålla öronen öppna i morgon :-) Tack för tipset!

    SvaraRadera