1 juli 2012

Det här är inte jag

"Jag blev journalist för att förstå världen. Men nu har världen krympt och jag förstår inte ens mig själv."
Vetenskapsjournalisten Felicia har blivit sjuk. Hon har tappat livslusten och tidsuppfattningen. Den vardagligaste handling orsakar panik, och mest av allt vill hon stanna hemma under täcket.
Hon som alltid varit så duktig, som klarat allting själv - en hårt arbetande ensamstående mamma. Nu tvingas i stället sonen Johannes, som skräms av tanken på att sjukdomen ska vara ärftlig, vara familjens vuxne.
Felicia finner en själsfrände i Strindberg, som i Inferno beskriver ett tillstånd som liknar hennes. Kanske har sjukdomen alltid funnits, eller i alla fall symtomen. Led Strindberg av det som vi i dag kallar utbrändhet?
Det här är inte jag är en berättelse inifrån om en sjukdom som inte syns utanpå. Ärligt och humoristiskt skildrar Eva F Dahlgren en människa som har drabbats av hjärnstress. En människa som blivit obegriplig både för sig själv och för omgivningen, men som sakta släpper prestationskraven och inser att hon kan skapa sig ett annat liv.

Mitt betyg: ***** En mycket bra, lättläst berättelse ur ett inifrånperspektiv med tankar och känslor. Läste den på en dag. Jag kände igen mig i ett par av mina "gamla" arbetskamraters berättelser om hur de hade det när de krisade i livet. Tyvärr slutade inte deras liv lyckligt...

1 kommentar:

  1. Det låter som en gripande berättelse, många av oss har ju haft den här sortens jobbigheter på nära håll och det verkar vara en bok som jag ska rekommendera till andra.

    SvaraRadera