7 aug. 2011

Sucka mitt hjärta men brist dock ej

Mark Levengood
Sucka mitt hjärta men brist dock ej är ett urval av Mark Levengoods texter. I många år har Mark tillhört de populäraste radiorösterna i P1:s ”Tankar för dagen”, likaså har han varit en efterfrågad krönikör i dags- och veckopress. I denna volym finner läsaren texter som tål att återvändas till, ofta och gärna.
Naturligtvis möter vi hela Marks myllrande släkt, de ogifta fastrarna med sina fromma suckar, mormodern på sängkanten som rasslar med sin gallstensburk i takt med radiopsalmen, det muttrande hembiträdet och den evigt frånvarande mamman på sina evighetslånga semestrar, där hon skickar vykort till barnen och skriver: ”Här är underbart. Jag saknar ingen av er!”

Mitt betyg: **** Det allra bästa är att Mark själv läser sin bok. Att lyssna på denna sjungande finlandssvenska är underbart. Lyssnandet gav mig, som förut när det gäller Mark, många skratt och många tankar på de underfundiga saker han berättar. Lyssna på den för den ska lyssnas på!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar